neděle 20. června 2010

Nejsilnější motivátor

Není to ani strach z trestu, ani touha po odměně, která táhne člověka k cíli nejvíce. A přitom tak často je třeba jednotlivce, skupinu a nebo i sebe motivovat k postupu vpřed. Jak toho lze teda dosáhnout?

"Kdo chce, hledá možnosti; kdo nechce, hledá výmluvy" je lidové rčení, které nám sice situaci  taky nevysvětluje, ale je v ní alespoň část toho, o čem vám chci dneska povědět. Je to ta pasáž "Kdo nechce, hledá výmluvy."

Proč ne
"Proč ne" je ta výmluva, o které se zde mluví. A je to ten pól magnetu, který vás namísto přitahování k cíli odpuzuje. Člověka velice silně anti-motivují všechny myšlenky v jeho hlavě, které říkají, proč daná věc nemá smysl. Proč by ji neměl dělat. A čím více takových myšlenek  v hlavě je, tím více další mozek ještě dále podvědomě hledá. Jakmile člověk spadne do pasti "Proč ne", už si ani neuvědomuje, že nějaký jiný přístup existuje, protože to, co všude vidí jsou výmluvy.


Proč ano
Opačným, tedy přitažlivým pólem magnetu je něco, co bych nazval "anti-výmluva". Tedy zdůvodnění, proč danou věc dělat a jaký má smysl. Když člověk začne na věci nahlížet tímto způsobem, doslova prahne po tom, aby se k cíli nějakým způsobem dostal. A taky přichází na řešení a nové cesty. "Proč ano" je ten nejsilnější motivátor o kterém zde mluvím.

Nejasno
Často se člověku do ničeho nechce a přitom ani nemá dojem, že by si vytvářel nějaké výmluvy. Na vědomé úrovni si je totiž vytvářet nemusí, ale existují podvědomě. A ty důvody proč ano, přestože může mít dojem, že jaksi tuší, taky nemusí v jeho hlavě existovat. Zásadní pro mozek je konkrétnost a určitost. Proto, když se chcete motivovat a uvidět důvody proč ano, udělejte to konkrétně a nahlas, případně na papír. Myšlenky typu "je to dobré, protože mi to nějak pomůže" absolutně nemají smysl, už kvůli tomu slůvku nějak, které je naprosto nekonkrétní. Naproti tomu, když si nadepíšete list papíru "Jak mi to pomůže? V čem to je dobré?" a začnete pod něj vypisovat všechny konkrétní důvody, jste na správné cestě.


Příklad ze školství
Všichni chodíte a nebo jste chodili do školy a víte, jak to tam chodí. Na některé předměty se nemůžete dočkat, jak vás zajímají. Zatímco v jiných se zase nemůžete dočkat konce učitelova výkladu. V čem je ten rozdíl, který určuje, jak se k němu stavíte? Ano, jsou to důvody. Proč ano a proč ne. Chybou většiny učitelů je, že ani v první hodině prvního ročníku nezdůvodní proč učí to, co učí, kdy a jak se vám to bude hodit a co vám to přinese. A proto si jako dítě v hlavě vytvoříte vlastní důvody a to jsou často výmluvy. Výmluvy, proč je ten předmět zbytečný a k ničemu. Jednoduché zdůvodnění dané látky na začátku každé vyučovací hodiny by zásadně změnilo přístup studentů.

Motivace v kostce
Je na čase si to všechno, nyní již bez vysvětlování, shrnout.
  • Největším motivátorem jsou důvody - proč ano a proč ne.
  • I když si myslíte, že žádné nemáte, vždy nějaké v hlavě jsou.
  • Když chcete změnit přístup, změntě důvody.
  • Chcete-li někoho motivovat, řekněte mu jasné důvody, proč to je dobré, proč by to měl dělat.
  • Chcete-li někoho od něčeho odradit (př. kouření), udejte mu jasné důvody, proč to je špatné.
  • Nejlepší důvody jsou ty, které se týkají vlastní osoby člověka.
  • Když někomu něco vysvětlujete, také vysvětlete, proč to vysvětlujete a oni chytnou stejné nadšení jako vy.
  • Všechno výše uvedené je uplatnitelné jak na jednotlivce, tak na skupiny lidí i na sebe sama.

Myslím, že už nikdy nebudete mít větší problém někoho nebo sebe k něčemu motivovat. Je to velice jednoduchý a známý princip, ale tak často opomíjený. Uvědomit si jej, o to jde především. Použití je pak již zcela jednoduché.

A teď si udělejte malou zkoušku. "Proč bych měl číst blog Modrý provaz? Co mi to přináší a přinese?" :-)

Jakub Kolčář.

Žádné komentáře:

Okomentovat