pondělí 24. května 2010

Ovládněte své emoce 2: Emoce a komunikace

Jak jsme si minule řekli, emoce jsou produkovány v zásadě myšlenkami. A myšlenky jsou informace. Z toho si logicky můžeme odvodit následující věc:

Informace, respektive způsob jejich podání, udávají ráz veškeré komunikace.

O komunikaci obecně a o užitečných komunikačních technikách vám povím někdy příště, dneska se zaměříme ryze na souvislost s emocemi.

Dvě strany


Jak jistě víte, každá komunikace má dvě strany. Tou první jste vy a tou druhou osoba (případně skupina osob) s kterou komunikujete. Emoce hrají důležitou roli na každé straně a určují reakce obou stran.

Já - strana


O co člověku v komunikaci většinou jde, je příjemný stav u obou stran. Vždy začněte u sebe a to základním rozhodnutím, nebrat většinu negativních věcí osobně. Jakmile přestanete uvažovat o tom, proč je to, co druhá strana říká, proti vám, a namísto toho začnete hledat věci, ve kterých se shodujete a které jsou pro vaše dobro, osvobodíte se od nepříjemných emocí dokonale.

Druhá strana


Sebe už jsme vyřešili, jsme v pohodě. Co nám ale komunikaci ještě může kazit, jsou nepříjemné pocity na druhé straně. Člověk, ke kterému mluvíte se může cítit uraženě, pokřivděně. Nebo ho může něco naštvat. Vzpomeňte si, na věc, která určuje, jaká emoce se v člověku vyvolá. Je to vztah, jaký má daná informace k osobnímu žebříčku hodnot. A na prvním místě zde u naprosté většiny lidí stojí osobní dobro (skutečně to tak je; je to v podvědomí téměř všech).

Proto, abyste v člověku nevyvolali negativní emoce, vyhněte se čemukoliv, co by mohlo nabýt významu nepříznivému dobru druhého. Urážky a ponižování jsou vrcholem. Co je mnohem častější je znevažování (třeba neuvědomělé) nějakého konání nebo vlastnosti. Podvědomí druhého, pokud je to průměrný člověk, si to vynaloží po svém - negativně. Poučovat se dá jinak.

Dokonalé nástroje - tělo a mozek

Lidské tělo a lidský mozek mají dvě úžasné vlastnosti. Fungují dvěma směry a odvádějí většinu práce mimo vědomí člověka.

První vlastnost
znamená, že když navodíte v mysli nějaké myšlenky, vytvoří se na jejich základě emoce. Ale nejen to, totiž i na základě té dané emoce se vytvoří další myšlenky s ní související. A toto se dá skvěle využít v komunikaci.

Stačí na začátku například rozhovoru vyvolat pozitivní emoce a ony se už na principu zrcadel budou samy dále šířit. Příjemné myšlenky vytvoří pozitivní emoce, ty vytvoří pozitivní myšlenky a tak dále.

Druhá vlastnost s tou první souvisí a přesto je docela jiná. Je to schopnost lidského těla a mozku pracovat automaticky a podvědomě na základě vědomých příkazů. V praxi to znamená, že jaký máte postoj (emoce), výrazně ovlivňuje způsob, jakým s druhým jednáte. Ať už se hovoří o čemkoliv. Možná jste někdy slyšeli pojem body language (řeč těla). To je právě jedna z těch věcí, o které mluvím.

Využití takové znalosti spočívá v tom, již před rozhovorem (a nebo i během něj) si v mysli vyvolat představu, jakým způsobem by se ten rozhovor měl odvíjet. A on se tak skutečně odvíjet bude, protože vaše podvědomí se o to - skrze řeč těla, tón hlasu, nevědomé vybírání slov - postará. Tělo druhého člověka funguje jako přijímač a tyhle nevědomé značky přijme.

Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá


To je další důsledek výše uvedené vlastnosti, který se potvrzuje v praxi. Jaký emoční stav do komunikace vložíte, takový se k vám od druhého vrátí. Druhá osoba jej podvědomě přijmě, začne produkovat na něm založené myšlenky, a další podobné emoce a ty směřuje zpátky na vás. Proto je radno velmi dobře se rozhodnout, jak k druhému od počátku přistupujete.

Hladový mozek


A na závěr připomenu fakt zmíněný v minulém článku. Mozek je hladový po informacích a pokud je nemá, tak si je vymýšlí. A často špatně. Ve výsledku to vypadá tak, že pokud mluvíte nejasně a stroze, mysl druhého si pravděpodobně plno informací domyslí. A je velká pravděpodobnost, že špatným směrem. Což znamená proti sobě. A tak na vás daná osoba, zdánlivě bezdůvodně, začne být nepříjemná. Proto buďte přesní a mluvte jasně, tak, ať není o čem pochybovat a váhat.

Nyní krátké shrnutí

  1. Emoce hrají důležitou roli v kvalitě komunikace
  2. Zaměřte se na obě strany komunikace - sebe a tu druhou
  3. Vyvarujte se domýšlení a přepněte uvažování z hledání co je proti vám na hledání co je pro vás
  4. Nedotkněte se ostatních, nevyjadřujte něco, co by mohlo být vyloženo proti jejich osobě. Nesouhlas se dá vyjádřit jinak.
  5. Jakou komunikaci předpokládáte, taková příjde.
  6. S jakými emocemi přijdete, takové budou vládnout.
  7. V komunikaci funguje princip akce a reakce. Co jde dovnitř, jde taky ven
  8. Mozek je hladový a proto buďte přesní a jasní.
Aplikací těchto znalostí v reálu můžete dosáhnout velkých změn v komunikaci s ostatními. Mohou to být pracovní rozhovory, přednášky a nebo třeba povídání s kamarády/nepřáteli. Jakým směrem (emocionálním) se bude komunikace uvíjet je pouze na vás.

Hodně zdaru,
Jakub Kolčář

Fotka

Žádné komentáře:

Okomentovat